Valdresbanen

Valdresbanen er en togbane uten trafikk. Banen er 48 km lang og har totalt 12 broer 2 tunneler og 125 planoverganger .

Selve banen ble pnet i 1902 og Jernbaneverket er eieren av banen. Hele banen er ensporet,Banen begynner p Eina og slutter p Dokka.

Allerede i 1875 ble det diskutert om det burde bygges en jernbane i Valdres. Det ble blant annet diskutert om Bergensbanen skulle legges gjennom dalen. I 1894 ble det vedtatt at Bergensbanen skulle g gjennom Hallingdal. Dette satte fart i diskusjonen om en privat jernbane. Tre hovedalternativer ble diskutert: en mulighet var en sidebane fra Nesbyen, en annen mulighet var sidebane fra Hen stasjon p RandsfjordbanenDet tredje alternativet var en sidebane fra Rykenvik eller Eina p Gjvikbanen. Det var sidesporet fra Eina som tilslutt vant fram. Viktigste rsak til dette var den store lokale interessen i Land-kommunene.

Stortinget vedtok bygge banen i 1899, og den private jernbanebyggeren Sren Srensen fikk anbudet. Staten skulle bidra med to millioner kroner, i tillegg skulle kommunene og privatpersoner bidra med 1,8 millioner kroner. Tilsammen var banen beregnet til koste 3,8 millioner kroner. Den 28. november 1902 ble banen pnet fra Eina til Dokka, og 1. november 1903 hadde banen kommet til Tonssen. P det tidspunktet var alle pengene brukt opp, og til slutt ble det kommunene som mtte dekke overskridelsene p 700.000 kr. Banen ble pnet til Aurdal 11. oktober 1905 og var endelig framme p Fagernes 11. oktober 1906.

Tilsammen kostet banen 4,5 millioner kr, noe som betyr at den ble bygget relativt billig. Banen ble bygget svrt kurverik, maksimal fart p togene var opprinnelig p bare 40 km/t. Svillene var laget av vanlig treverk, ikke impregnert tre. Dette frte til at de raskt begynte rtne, og de mtte byttes etter kun f r. Skinnene var imidlertid av relativt god kvalitet, og banen ble bygget med normal sporvidde, dette til tross for at smalspor var det vanligste i Norge i denne perioden. Dette gjorde at banen kunne benytte langt kraftigere togmateriell enn de fleste andre sidebanene.

Banen ble umiddelbart en suksess og gikk med overskudd i mange r. Overskuddet ble brukt til utbedre banen. I 1923 vedtok Stortinget at banen skulle forlenges fram til Vangsmjsa, men denne forlengelsen ble aldri realisert. I 1935 ble det satt inn en bensindrevet motorvogn p strekningen, dette frte til at reisetiden Eina-Fagernes ble redusert til 2,5 timer. I 1937 gikk konsesjonen for drift av banen ut, og NSB overtok. P 80-tallet gikk imidlertid trafikken kraftig tilbake, en av rsakene til dette var en kraftig forbedring av busstilbudet mellom Valdres og Oslo. Persontrafikken p banen ble nedlagt 1. januar 1989

12 kommentarer

Jon Kato Madsen

24.02.2013 kl.02:50

Kjempeflott informasjon :-)

bloggvaldresbanen

26.03.2013 kl.14:23

Jon Kato Madsen: Tusen takk :) Tips dine venner! God pske! :)

Kristian Valdresfetter

04.04.2013 kl.23:09

Frst og fremst all re til den driftige gjengen som holder liv i de siste restene av materiellet p Eina. Hper virkelig at dere fr til et samarbeid med Jernbanemuseet om kjrelisensen, og at dere deretter kan begynne med litt kjring fra Eina og s langt oppover som mulig. Tog skal bevege seg, og da tror jeg ogs at folk flest vil bli mere interessert i sttte praktisk og konomisk.

Om det kan skje noe "kulturelt" p Dokka ogs, s vil nok befolkningen der etter hvert f opp ynene for sin egen nr-historie. Tmmerdrift kan man jo bare hpe p, men realistisk sett er det vel frst og fremst bare museumsdrift man kan gjre noe srlig med selv. Men skal dere f til det m alle kluter settes inn N, mens det fremdeles eksisterer en rimelig brukbar infrastruktur.

Svelg alle kamelene om full drift fra dag en og begynn i den ene enden. Da ser folk at det skjer noe, og det blir betydelig vanskeligere for populistiske politikere vende tommelen ned. Dette kan fortsatt g veldig bra og ende godt. TVI TVI !

Ann Kristin Carlsen

05.04.2013 kl.12:43

:)

Per Carlsen

27.05.2013 kl.17:43

Dette er helt topp,vi hper p flere kommentarer!

arve grefsrud

15.01.2015 kl.19:17

Skulle nske at det ble noe av en tmmerterminal et sted p Valdresbanen.

Det er jo litt for galt at sporet bare ligger der.

Arve Grefsrud

bloggvaldresbanen

07.02.2015 kl.11:34

arve grefsrud: Det er grusomt at sporet bare skal ligge der, men viljen er ikke til stede for sette i gang tmmertrafikk av konomiske grunner. Motorvogn kjring av museal karakter hadde vrt nskelig p deler av banen, for formidle historien.

Per Klever

02.12.2016 kl.20:09

Veldig bra dere tar sats p bevare 86-materiell for neste generasjon!

Det blir som gamle biler, de fr frsteprioritet !!!

Jeg sker om fortsatt godkjennelse for sikkerhetskontroll fr utkjr av type 86 og 91 materiell

noe jeg inne hadde i 2010 fra NJM og kjring p Jernbaneverkets spor.

KRISTIAN VALDRESFETTER

19.12.2016 kl.20:52

Hva med kjring Eina - Trevatn rundt St. Hans 2017? Litt buskerensk langs sporet frst s blir det vel en rd?

Per Carlsen

14.01.2017 kl.16:50

Hadde vrt veldig artig og riktig n, ftt formidlet tidligere tiders reisemter med motorvogn type 86 til Skrukli, og tilbake til Trevatn. P Trevatn kunne bord stoler vrt satt opp og folk kunne hatt med mat eller det kunne vrt satt opp griller,hvor folk kunne grillet sin egen mat!Hvis dette skal kunne skje, m banen gjenpnes til Fall av Bane Nor. P nvrende tidspunkt har Nye Valdresbanen ikke kapasitet og folk til jobbe med f til en begrenset kjring til Trevaten/Skrukli med BM 86 for formidle historien,men dette kan jo endre seg hvis flere engasjerer seg! Lisensinnehaver for eventuell kjring,krever ogs at motorvognen er innenfor de revisjoner som til en hver tid er gjelder. og her kommer jo det konomiske inn. Motorvogner p Eina blir for tiden forskt holt trre frie for hervrk med presenninger og tauverk.Da vi p Eina har tre stk motorvogner av type 86,har vi ogs vrt inne p tanken la andre overta BM 86-10,NJK mjsbyene kunne hatt den p Solrbanen(muligens p Flisa) og satt i stand brukt den der. S mulighetene er der,vi fr hpe interessen ker nr det gjelder motorvognkjring Eina-Fall, nr flere fr oppleve sykle dresin Dokka-Hov.Strekningen Fall-Hov kan i fremtiden bli en sikkerhets strekning mellom dresin og eventuell motorvognkjring Eina-Fall.

Kristian Valdresfetter

24.01.2017 kl.19:56

N er det foresltt sommerkjring-kjring Eina-Trevatn p NJK's forum der selveste Nils-Kristian Mller - NJK's verste leder - gr inn for et samarbeidsprosjekt. Har Valdresbanen tatt kontakt?

http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=1&modul=traad&toppinnlegg=238134&rom=41

bloggvaldresbanen

23.03.2017 kl.17:13

Kristian Valdresfetter: Hei! Valdresbanen har ikke tatt kontakt det jeg vet! Prosessen br vell vre,at Mller og leder for ASVB og NVB tar en prat om dette! Ta en tur p rsmte og front dette du Kristian!

Skriv en ny kommentar

hits